• CARA MEMBUAT GOOGLE DOC

     


    Cara Membuat Google Doc

            Google Doc ini turut sebahagian daripada Google Drive, oleh itu pengguna terlebih dahulu perlu mempunyai akuan. Jika pengguna sudah mempunyai akuan hanya perlu daftar masuk sahaja. 

    1.        Daftar masuk ke akuan Google Drive.


    2.        Diteruskan dengan klik pada My Drive dengan memilih Documents. Selain itu, pengguna juga boleh klik aplikasi yang atas kanan seterusnya klik pada Documents. Pengguna boleh menggunakan mana-mana cara mengikut kesesuian sendiri, yang penting semuanya klik pada documents.

    3.        Seterusnya, Google Doc ini turut menyediakan dua pilihan iaitu membuat dokumen kosong atau dengan membuat dokumen yang mempunyai template mengikut kesesuian pengguna masing-masing.


    4.        Setelah itu, pengguna perlu membuat pilihan bagi membuat dokumen. Sebagai contoh, pengguna memilih dokumen baru klik pada blank. Google Doc ini mempunyai format yang sama dengan Microsoft Word, segala fungsi dan editor adalah lebih kurang. Pengguna boleh memilih Font, ukuran saiz, serta pilihan lain. Google Doc ini turut dengan automatik tersimpan dengan setiap perubahan yang telah dibuat oleh pengguna,oleh itu pengguna tidak perlu risau jika dokumen akan hilang jika laptop ataupun komputer mati ataupun tiada bateri secara tiba-tiba. Kini pengguna tidak perlu risau atau klik Save seperti format Microsoft Word. Segala proses penyimpanan data turut akan dimaklumkan dan semua perubahan disimpan di Drive. Pengguna juga boleh memberikan kepada pengguna lain dengan cara memilih Share pada sudut kanan atas. Dengan ini, pengguna lain dapat membuat perubahan seperti menyunting dan memberi penambahan pada dokumen tersebut.





     Bagi rujukan lanjut bagi membuat Google Doc, berikut adalah video bagi lebih memahami dengan mendalam, terima kasih 👍. 


  • You might also like

    No comments:

    Post a Comment

CARA-CARA MEMBUAT BLOG DI BLOGGER